Hvem er Frigstad Motorsport?
Pål Ivar Frigstad (født i 1991) er mannen bak Frigstad Motorsport.
Han startet relativt tidlig med modifisering av biler, til og med hans første bil som han kjøpte bare 10 år gammel måtte "styles". Han har stort sett skrudd og herjet med biler siden. Når han vokste opp i sørlandsbygda Høvåg, var det trimmet Volvo som dominerte. Etter en spenningsfylt ungdomstid som en del av «råne-miljøet» på Sørlandet har Pål Ivar de senere år utviklet seg til å bli en seriøs aktør og en "påvirker" i Gatebil og Bilsportmiljøet i Norge og Sverige.
Pål Ivar brenner for trafikksikkerhet for ungdom og rekruttering til motorsport, han ønsker at «villmannskjøring» bare skal skje i lovlige omgivelser - på bane. Dette er noe han har personlig erfaring med og har derfor mange råd å gi til ungdommer han treffer rundt om i landet.
Han har også hjulpet i gang flere med å starte med motorsport selv.
Det kommer av og til også noen røverhistorier fra "glansdagene".
Bilde fra et event hos en samarbeidspartner hvor vi har med oss vår BMW E36 som er en billig bil man kan ha det mye gøy med på bane!
Her forteller Pål Ivar ungdommer gamle røverhistorier og deler sine erfaringer og gir dem gode råd i forhold til bilkjøring og trafikksikkerhet mens han samtidig prøver å rekruttere dem til å prøve motorsport, og viser med denne bilen at det er mulig for alle å få til, uansett budsjett.
Historie
Pål Ivar utviklet tidlig en interesse for biler, helt tilbake til før han lærte å gå, var det alltid bil som gjaldt.
Som ung gutt mens kameratene leste tegneserier, leste han stort sett bare bilblader og så på biler til salgs. Han letet etter de modifiserte bilene med store hjul, senk, eksos osv. Som 10 åring kjøpte han sitt første prosjekt, en Honda Civic. Det var allerede kjøpt inn en blank eksos-stuss som skulle monteres, dette ble første modifisering og flere skulle det bli. På en lukket privat vei lærte han seg å kjøre bil. Regelen var "når du kommer rundt svingen hvor vi ikke kan se deg, er det maks 2. gir.." Men det tok ikke lange tiden før alle girene på den stakkars Hondaen ble tømt innover skogsveiene..
Hondaen ble etter hvert byttet ut med en Opel Kadett, første bil med bakhjulstrekk. Denne ble da naturligvis kjørt sidelengs stort sett over alt og Pål Ivar hadde alltid en stor rydde jobb for å forsøke skjule alle spor etter sladding i svingene, men det hendte jo at han hadde "uhell" og måtte dras opp med traktor. Ved 14-års alderen var Opelen blitt litt tam så en nyinnkjøpt Volvo 240 med 2,3 liter motor stod plutselig på tunet. I bygda Høvåg hvor Pål Ivar er oppvokst, kjørte alle de eldre kameratene Volvo, og det var ingen tvil om at han tidlig fikk sans for de svenske panservogn-bilene. 240n viste seg å være nærmest skuddsikker, for den fikk mye juling!
The Fast and The Furious inspirert
Pål Ivar 18 år og nettopp kommet hjem fra Gatebil med sin første pokal.
Når det nærmet seg tid for å ta sertifikatet var det store planer for 18-års bilen. Men valget falt faktisk ikke på Volvo da, men en Opel Calibra som ble ekstremt påkostet i form av styling, stereo anlegg og neonlys, selvfølgelig inspirert etter The Fast and The Furious. Bilen vant faktisk priser på ulike utstillinger, også på Gatebil, men etter den sommeren følte Pål Ivar at det manglet noe, nemlig motor. Og lysten på en sprek Volvo med turbo ga seg liksom ikke. Calibraen ble spontant solgt og Finn.no ble grundig gjennomgått for å finne en Volvo 740, å det var da hele galskapen begynte.
Klikk på bildet under for å lese mer om prosjektet, som endte opp med å bli til en av verdens råeste Volvo banebiler: #BADVOLVO
Fra etterlyst råkjører til bilsportutøver
Pål Ivar kommer fra råne- og Gatebil miljøet på Sørlandet. "Det er bare flaks at det har gått så godt som det har gjort, det har vært nære på både sykehus og kasjotten flere ganger på grunn av bilkjøring." sier han og legger til at "På den tiden visste jeg ikke hva konsekvensene kunne blitt. Hjernen din er ikke ferdig utviklet i 20-årene. Det er bare flaks at det ikke har gått skikkelig galt. Dessverre var det ikke alle som hadde like flaks.."
Rånemiljøet på Sørlandet kan minne litt om Politi vs Røver
Det ble noen stygge ulykker på bygda med trimmede Volvoer.
"Det kom til et punkt hvor det gikk opp for meg hvor galskap dette begynte å bli. Bilen var ikke lovlig, fikk den ikke gjennom EU-kontroll lenger. Vi måtte ha med servicebil på treff med ekstra dekk og E85. Vi måtte alltid stikke fra politiet, turte ikke ha med så mye passasjerer i tilfelle noe skulle skje osv. Jeg begynte å tenke konsekvenser, og fikk noen sperrer jeg ikke hadde før. Fikk heller ikke utnyttet potensialet i bilen på vei, den begynte jo å bli rimelig grom. Det var på tide å prøve den på bane!"
Trolig Sørlandets mest etterlyste Volvo 740.
Det var ikke noe standard motor under panseret.
En opplevelse som endret livet
I en så ombygd og sprek bil, får du aldri utnyttet kreftene eller egenskapene på vei. Du kan sladde rundt i rundkjøringer og på parkeringsplasser, men det blir fort kjedelig. På veien er det rett og slett for mange ytre påvirkninger som spiller inn, andre biler, folk, dyr, svinger, fartsdumper osv. Det er kun ett sted hvor man virkelig får testet hva en bil (og sjåfør) er god for - på bane. I 2012, ble første tur til Rudskogen med Volvoen. Dette ble første av mange turer på bane med bilen. Pål Ivar var virkelig blitt bitt av basillen!
Bilde fra første tur til Rudskogen i 2012 og første gang på den lokale banen med "proffe" driftegutta!
The point of no return
Etter siste kjøringen i 2013 fungerte bilen relativt bra, men lysten på noe mer ekstremt var tilstede. Da ble det bestemt at bilen skulle bygges om til en ekstremt grom banebil. Den ble strippet helt ned og skulle få bur og ny motor, fra Toyota Supra denne gangen. Dette ballet på seg enormt og ble til et evighetsprosjekt. Det var mange som ikke hadde troen på at dette kom til å bli ferdig, men resultatet ble over alles forventninger og vi er super stolte av hva vi har fått til.
Trykk på bildet hvis du vil lese mer om prosjektet.
"Hobby-Motorsport mekaniker"
Prosjektet ble mer omfattende enn forventet, men Pål Ivar fortsatte å holde seg i bilsport miljøet selv om bilen hans var blitt til et evighetsprosjekt i garasjen. Han fikk venner i miljøet og har hjulpet flere av disse som mekaniker, å var med på å reparere og bygge flere løpsbiler, han så på dette som god læring og erfaringer å ta med seg til sitt eget prosjekt.
Nær ved å gi opp
Under denne perioden kjøpte Pål Ivar seg en billig Volvo 745 Turbo som opprinnelig bare skulle bli en treningsbil for å kjøre på isen om vinteren, men den endte opp med å bli brukt året rundt på diverse arrangementer. Denne bilen ble godt brukt og gav utrolig mye moro for pengene året rundt, men dette gjorde dessverre også at det ble det gjort mindre og mindre på Volvo-prosjektet som stod i garasjen. Det var blitt så omfattende, Pål Ivar følte flere ganger han hadde tatt seg vann over hodet, og var flere ganger nær ved å gi opp. Da var det jo så klart mye gøyere å rundt å leke med "isbilen" og bygge ny stor garasje.
Et tilbud man ikke kan si nei til
Men en dag fikk han et tilbud fra Simen Olsen, om Pål Ivar ville teste ut en sesong i Drifting NM, å låne hans Nissan Skyline i 2018.
Dette takket Pål Ivar ja til og startet umiddelbart arbeidet med å fikse sponsorer og preppe bilen mot sesong. Sesongen gikk utrolig bra, hadde med pokal hjem fra nesten hvert løp og bilen fungerte veldig bra med alle erfaringene Pål Ivar hadde tatt med seg fra årene som mekaniker. Dette ga utrolig motivasjon videre! Så nå var det bare en ting å gjøre, selge alt, komme seg i garasjen å få ferdig Volvoen!
Du kan lese om #BADVOLVO prosjektet hvis du klikker på bildet under: