#BADVOLVO
Bilen startet som ett prosjekt i 2009, hvor målet var å pusse den opp og godkjenne den med turbomotor på Statens Vegvesen, å ha den på veien. Etter dette har bilen blitt mye påkostet opp gjennom årene å ble etter hvert en meget strøken og småsint gatebil. Tidene forandret seg og den ble brukt mer til banekjøring enn på vei, da fant Pål Ivar ut at han ville bygge en ekstrem banebil ut av den i stedet og startet ett omfattende langtids prosjekt!
Da ble det nye målet å bygge verdens "slemmeste" Volvo 740.
I 2021 stod den ferdig som lisensiert løpsbil etter en lang reise, under navnet #BADVOLVO!
Karosseri
Utvendig karosseri lakkert sort silkematt med struktur rundt vinduer. Raptor Bedliner under, i motor rom og bagasjerom.​
Helfoliert av SørWrap i vårt eget design av ViMadness.
Alle løse deler er enten pulverlakkert, polert, gravert, el.forsinket eller bearbeidet på noe vis og alle bolter til hele bilen er el.forsinket. Chassis er sandblåst, lettet, forsterket og sømsveist.
Alle karosserideler er laget i glassfiber ut av våre egne former.
Alt har først blitt laget i stål, sparklet, lakkert, så støpt form og kappet vekk alt stål etterpå og montert glassfiber.
Breddet, shavet bakdører, custom luftinntak i skjerm, lykter og tak for luft inn til kjølere, luftfilter og drivstoff tank.
​
-
Custom «quick-fill» fuel system, fyller full tank på ca 20 sekunder med egen utvendig tankmåler for mekaniker.
-
Fester i kanal for egenproduserte «WRC» depotbukker.
-
Type S LED underglow kit.
-
Pulverlakkerte rør rammer foran og bak med DZUS fester og utskiftbare «kræsje-stag».
-
UV lexan ruter med sliders, naca duct og quick latch fester.
-
APR karbonfiber speil.
-
Aerocatch låser.
-
Breddet Volvo 80-talls Gruppe A vinge med custom adaptere.
Motor
Full smidd 3 liter 2JZ-GTE VVTI bygget av Widmer Motor.
Bremset 826 hk på nav hos RFS Perfomance.
-
Maskinert, linjehonet og balansert bunndel.
-
Smidde Wiseco stempel med coated skjørt og oversize krysspinne. Std 86mm sylinder 8,5:1 komp.
-
Eagle H-profil råder med ARP bolter.
-
ACL race lager.
-
ARP studs på veivbukker og topplokk.
-
Portet Toyota oljepumpe.
Topp bygget på fabrikksnytt VVTI topplokk:
-
Portet og maskinert.
-
GSC Power Division S2 billet kammer.
-
GSC fjærer og retainers.
-
GSC super alloy inconel eksosventiler OEM size.
-
GSC innsugsventiler OEM size.
-
Shimløse Toyota ventilløftere.
-
BC justerbare kamdrev med ARP bolter.
-
Kevlar register reim.
-
Billet register reim strammer.
-
ATI Super Damper på veiv.
-
RAD Industries vann inntak og dynamo feste.
-
RAD Industried billet water neck.
-
RaceSupply karbonfiber register deksler.
-
Custom billet toppdeksler anodisert rød med CNC maskinert Frigstad Motorsport logo i.
-
Titan bolter.
-
Custom rustfritt grenrør med v-band.
-
Precision 6870 Gen2 v-band turbo.
-
60mm Turbosmart wastegate.
-
4" oval rustfri eksos, tig sveiset og cerakotet.
-
Custom dobbel plenum innsug med CNC trakter.
-
GM LS7 elektrisk gass spjeld for bruk av anti-lag.
-
Tial 50mm dumpventil, alu trykkrør med hurtigklemmer.
-
Garett intercooler kjerne med custom endetanker.
-
To små Spal vifter på intercooler.
-
Custom kjølesystem på ca 20 liter vann.
-
Stor custom aluminum radiator i bagasjerom.
-
To store Flex-a-lite vifter på radiator.
-
Meziere (208L/min) vannpumpe bak.
-
AN-20 slanger med 35mm alu rør under bilen.
-
Stor custom aluminum oljekjøler med gravert logo.
-
Custom veivhus tank med separasjonskammer.
-
RaceSupply servokit med egen kjøler med vifte.
-
Chase Bays servo beholder med temp sensor.
-
PFTE AN-slanger og koblinger på alt.
-
MaxxECU Race motorstyring med PDM.
-
Bosch coiler og NGK plugger.
-
Mechman høyeffekts dynamo.
-
Improved racing olje-termostat.
-
System1 racing oljefilter.
Drivlinje
-
Sellholm MPG 5-trinns sekvensiell girkasse.
-
OS Giken svinghjul og 3 plate clutch.
-
Alcon utløserlager.
-
Custom GKN chromemoly mellomaksel.
-
Modifisert Volvo 1031 aksel.
-
Custom Sellholm 31 spline 2veis diff.
-
Unic 3;73 billett utveksling.
-
Sellholm 31 spline flytende aksler.
-
Custom four-link og Watt-link oppheng.
Understell
-
TXR Performance forstilling med 940 spindel.
-
Sellholm rallycross tannstang med kort styring.
-
BC Racing justebare coilovers foran.
-
Custom Proflex 3-veis coilovers bak.
-
Modifisert 1031 aksel med stående dempere.
- Custom four link og watt link.
-
Sellholm Watt link lokk.
-
Sellholm knivstag foran og bak.
-
Ekstra stag og avstivere.
-
50/50 vektfordeling, men totalvekt hemmelig.
-
Alle løse deler pulverlakkert sort silkematt.
-
Alle bolter har blitt el. forsinket.
Interiør
Lakkert innvendig i custom sølv metallic.
-
Stort sikkerhetsbur.
-
Stor girtunnel foliert i bilens design.
-
Flocket custom glassfiber dashbord med USB-port for tilkobling til bilens el. system og quick latch fester for enkel tilgang til bilens el. system.
-
Custom Woodward ratt stamme med custom gravert Sparco ratt med snap-off og push-to-talk bryter til intercom.
-
Tilton stående pedalboks med bias justering og reduksjonsventil.
-
AutoMeter mekaniske backup instrumenter.
-
Racing varmeapparat.
-
Custom aluminum batteri kasse med gravert logo.
-
FIA-godkjente Sparco stoler.
-
Sparco brannslukker system.
-
QSP 6 punkts belter.
-
ASD Motorsport reversert håndbrekk med Wilwood pumpe.
-
Custom «Snap off» dørhengsler og innvendige "nascar" dørhåndtak.
-
Alle spesialdeler er produsert og bearbeidet for hånd.
-
Type S interior LED kit x2.
Elektronikk
-
MaxxECU Race motorstyring med sensorer på det aller meste.
-
MaxxECU PDM20 styring av alle funksjoner (ingen sikringer)
-
ECUMaster ADU-7 dashlogger.
-
Canbus system med USB-to-CAN og bryterpanel.
-
Cartek elektrisk hovedstrømbryter.
-
Autotel Motorsport radio-kommunikasjons system.
-
Custom "milspec" ledningsnett.
-
Støv og vanntette Deutch kontakter.
-
Raychem DR-25 olje og brannsikre strømper.
Drivstoff system
Bilen går på ren etanol (sprit) race fuel.
-
Custom 40 liters fuel cell med custom quick-fill system og skvalpekammer innebygd.
-
Aeromotive Eliminator bensinpumpe.
-
Bensin kjøler.
-
Aeromotive bensintrykksregulator
-
Aeromotive 100 micron filter.
-
Custom dual feed fuelrail av Scimec Motor.
-
Bosch 2200cc dyser.
-
PFTE slanger og AN-koblinger hele veien.
Bremser
-
Brembo 330mm / 4 stemplet bremser fra Volvo V70R. Kalipere foran er modifisert for ekstra stance poeng. (2mm klaring til felg)
-
Line lock ventil for burnout.
-
Dobbelt sett med kalipere bak (separat krets for håndbrekk).
-
PFTE slanger og syrefaste AN-koblinger.
-
Tilton pumper.
-
Bias justering og reduksjonsventil.
-
EBC Yellowstuff bremseklosser.
-
Pulverlakkert kalipere Cherry Illusion.
Felger og dekk
-
Hvite 59 North Wheels D-004 med polert kant.
-
17x8,5" med semi-slicks foran.
-
18x9,5" bak på bane.
-
18x11"bak til show.
-
Dekk bak dimensjon fra 225/40 til 265/35.
Vi søker samarbeid på dekk!
Bilens historie
Kjøpt som prosjekt i 2009
Bilen var opprinnelig en sort Volvo 740 GLE med takluke, B230E-motor, automatgir og rødt interiør når den kom ut av fabrikken i 1988. Sommeren 2009 kom den ut på Finn, da stod den uten skilt og hadde fått fullt sort skinn interiør fra en Volvo 940 og en B230ET turbomotor med M46 kasse, men den var ikke godkjent. Kilometerstanden på karosseriet var rett rundt 200.000 km og den var ganske fri for rust og pen i lakken (orginal 019 Volvo sort lakk). Men den bar preg av diverse modifiseringer som ikke akkurat var av ypperste kvalitet, ledningsnettet var klippet og skjøtet sammen med ett 86 modell 740 Turbo ledningsnett med Motronic motorstyring. Det meste var elektrisk i bilen, men ikke alt virket, men Pål Ivar så potensiale i den til å bli den «perfekte 740n». Men litt trøbbel var, det begynte allerede på kjøreturen hjem. Da streiket dynamoen, og senere på kvelden røk diffen, selvfølgelig etter et par sett med dekk.
Godkjent ombygd i 2010
Bilen fikk seg en god strekk på det meste, ledningsnett og motorrom ble ryddet opp i, slik at det så helt likt ut som i en original turbo bil, fordi Pål Ivar søkte om å få den godkjent med turbo motor og da måtte alt være som originalt. Bilen hadde også fått senkefjærer, vindavvisere, full original add-on styling, og litt annet diverse snacks. Bilen gikk gjennom full teknisk kontroll og godkjenning av motorbytte og senkesett høsten 2010. Da var det bare en normal EU-kontroll som manglet for å få skilt. Gjett om bilen skulle rigges den vinteren for å bli klar for 2011, nylig EU-godkjent og lovlig på veien med turbo og skilt!
2011 - Husmortrimmet veibil
Bilen stod endelig klar for sommer sesongen 2011.
Den hadde fått helrøde baklykter, rekfleksplate, nytt stereo anlegg, nye stabstag fra iPD, nytt og større eksosanlegg med "dieselstuss", montert RS500 intercooler, HKS dumpventil, nytt luftfilter og trykkrør, samt større dyser og chip! Ladet 1,2 bar og gikk ganske godt.
I tillegg til dette hadde den jo fått alt av foringer nytt i type SuperPro. Nye bremser. Ny bakaksel med Torsen diff. Bilen var i veldig god stand og fungerte utmerket.
På denne tiden var det også veldig populært å bruke Volvo Car Club Norway forumet til alt mulig Volvo relaterte spørsmål. Det var (og er) et veldig fint hjelpemiddel for å finne ut av ting siden Pål Ivar ikke hadde noe særlig mekanisk erfaring fra før.
Link til VCCN prosjekttråden som nå har over 1.500.000 visninger og er kåret til gullprosjekt, ligger her for de som vil se mer:
​
Men, Pål Ivar ville gjøre mye mer med bilen!
Så planene for vinteren ble lagt.
2012 - Ikke bestefars Volvo
Når 2012 sesongen kom var det ikke vanskelig å se at Pål Ivar hadde brukt hele vinteren i garasjen.
Nylakkert motorrom, tatt rust, laget det legendariske luftinntaket i skjermen, ny fangerplast, noen nye stag, nybygd motor bygget på B230FK blokk med 531 topp med A-kam, H-profil råder, grenrør, større turbo og det velkjente"300hk" oppsettet som mange på den tiden brukte. Bygget om motorstyringen til LH2.4 (brukte et motornett fra 240) med nye chipper, oppgraderte dyser og LMM.
Montert annet svinghjul, clutch og M90 girkasse og mellomaksel. Det var ny intercooler og trykkrør, og man begynner å se polerte og lakkerte deler komme frem litt over alt, ikke vanskelig å skjønne hvem som var eieren her nei. Til og med girkassa var lakkert. Gruppe A vingen kom også på plass.
2012 var første gangen bilen ble prøvd på bane.
Å kalle opplegget for Frigstad Racing, begynte egentlig bare som en intern spøk, helt til Pål Ivar gjorde alvor av det og satt på klistermerker på bilen.
​
(Det byttet navn til Frigstad Motorsport i 2020)
2013 - Begynner å ligne en banebil
Pål Ivar var ikke kjent for å ligge på latsiden om vinteren.
Motoren hadde fått et problem så denne ble tatt ut for sjekk. Hele arbeidet som ble gjort i fjor med motorstyringen og ledningsnettet ble revet ut. Alle deler som ikke hadde vært lakkert ble lakkert. Det ble montert glassfiber bagasjeluke, fuel cell bensintank, AN koblinger og slanger på alt, nytt ledningsnett med KMS datasprut, byttet til en mindre turbo og større dyser. Byttet til BMW girkasse og annen clutch pakke. Interiøret ble fjernet, satte inn bøttestoler og 4 punkt belter. Hydraulisk håndbrekk ble montert. Bærearmer i rør med styrevinkel kit samt coilovers foran og bak kom på plass. Sellholm rallycross tannstang med kort styring samt litt forbedringer på momentstag til bakakselen. Store XYZ bremser ble montert foran. Nye bremserør i hele bilen. Nytt eksosanlegg, igjen. Det var nå mer eller mindre en banerigget bil, den hadde bare ikke bur eller lisens, men den hadde skilt. Motoren ble bremset til 365 hk på 1 bar ladetrykk.
Mye vil ha mer
Bilen fungerte relativt bra i 2013 sesongen. Men Pål Ivar kjente at han ville ha noe mer ekstremt, og bestemte seg for å bygge bilen om til en banebil ingen hadde sett maken til før. Så mesteparten av bilen ble solgt i deler og et svært omfattende prosjekt begynte. Vi lar bildene tale for seg selv. Mer detaljer om hele prosessen kan leses om på VCCN forumet som er linket til over her, i tillegg ligger det hundrevis av bilder og filmer på våre sosiale medier.
Prosjektet gikk mye av og på i noen år, og etter chassiset ble sandblåst og grunnet, stod prosjektet stille i nesten to år da Pål Ivar ble pappa og bygde ny garasje. Prosjektet ble tatt opp igjen for fullt i 2019, og stod ferdig i 2021.
Bilde fra 2013.
På Gatebil i 2021 var dessverre bilen involvert i en stygg ulykke..
Det ble mye skader og var en kostbar affære. Gjenoppbyggingen gikk stort sett over hele 2022. Det ble helt ny rumpe på bilen, nytt design på rør ramme både foran og bak, nye radiator fester, ny glassfiber, lykter, vinge, måtte bygge bakaksel da hylsene på den gamle bøyde seg, nye dempere da de gamle bøyde seg, motor ble tatt ut for sjekk, oppgradert grenrør, ny wastegate, v-band eksoshus og nytt eksosanlegg. Lagt til flere sensorer i elektronikken. Nytt styrevinkel kit. Pluss en del andre småting og detaljer som skulle gjøre bilen presentabel for en drøm som snart skulle bli virkelighet...
...i Oktober 2022 stod bilen klar igjen, råere enn noensinne og klar for Oslo Motor Show
#NEVERGIVEUP
Bilen har siden den gang blitt utviklet videre, den har deltatt på en mange ulike events og show hvor den har blitt premiert en rekke ganger, blant annet på selveste Custom Motor Show 2023 på Elmia, Sverige.